OM

_MG_4977_webLäs orginal- CV_artikel

Bra idéer gör mig passionerad både privat och i affärslivet

Av Peppe Engberg
I ett öppenhjärtligt samtal träffar vi mediemannen Mathias Lindblad som berättar vad som driver honom till olika projekt. Hans filosofi som affärsman och på vilka ställen han får sig ett gott skratt

När jag 1992 fick stora journalistpriset med tidningen Resumé kunde jag konstatera att jag är riktigt bra på en sak. Att hitta bra medarbetare.

2007 var det dag igen. Ett mediaprojekt med en tidning som ryggrad behövde inriktning och stryrning. Efter ett nummer under mina vingar träffade jag Mathias över en lunch på Operabaren. Han bläddrade i blaskan och jag konstaterade, ”Du skrattar på rätt ställen, du skall träffa ägarna till bolaget”

När alla tänkte tidning
tänkte Mathias webb

Redan första dagen på bygget kommer han utrusande från ett litet konferensrum, skrikandes, ”är det någon som har ett kreditkort?”
Företagets och tidningens namn var ledigt på internet för vem som helst att köpa.
När alla tänkte tidning tänkte Mathias web.
Idag har mediainvesteringarna på webben passerat print i faktiska kronor och ören.
Men visst blev det tidning. Som mest gjorde han 29 sidor i ett nummer och alla var finansierade eller hade ett ekonomiskt tänk bakom. Det var ”de röda sidorna” och blaskan var RedPages

Vad lockar dig till ett projekt?
Jag måste fatta affärsidén och jag måste kunna brinna för den.

Vilka är de vanligaste misstagen företagen gör?
Övertron på teknik, teknikalibit och teknik-flockbeteendet

McDonalds drog igång hashtagen #mcstories på twitter. Tanken var att gäster skulle berätta om sina fina minnen från McDonaldsrestauranger. Många inlägg blev det, men inte de som marknadsavdelningen hade hoppats på.

Efter en dag tog MccDonalds bort kontot…

trivia2

Teknikalibit?
Det har vi alla upplevt. ”Sorry min dator är nere”, bla bla. Det går ofta så långt att det blir kundens problem. Oacceptabelt anser jag. Skall jag lämna en krönika eller en tidning så gäller deadline. Punkt.

Vad är de största ”rätten” företagen gör?
De företag som förstår och bryr sig om sin kund eller målgrupp

Hur fungerar starka viljor i en arbetssituation?
Som konsult gäller det att snabbt förstå och vad som skall göras och vad som är utmaningen. Sedan kan det ju vara en fördel att se saker lite från sidan. Att ha egen vilja och egna åsikter kan ju bara vara bra. I välmående team är det oftast inga problem.
I slutändan handlar det om självkänsla.

Vad är het just nu?
Skapa sin egen mediekanal. Kan utvecklas parallellt med övrig marknadsföring. Rätt om man gör rätt.

DU verkar ha haft många nya idéer. Vad kommer de ifrån?
Genom nyfikenhet men egentligen kanske jag inte alltid tänkt ut allt själv. Däremot är jag riktigt bra på att montera ihop saker efter förutsättningarna.

Är det sant att du fick stämningshöjare inskrivet i kontraktet?
Jo, det var lite dålig stämning på ett bolag, så VD ändrade min ”närvaroplikt” i ett försök att höja den.
Och som du vet skrattar jag på rätt ställen…

 

Skriv ut orginalartikel CV_artikel
Bild: Niklas Liedberg/Pixprovider